Juristorganisation stöder Farzad
Göteborgs rättighetscenter mot diskriminering tar sig nu an fallet med Farzad Morshedians McDonalds-kvitto.
Centret nådde nyligen framgång i ett uppmärksammat mål mot en trafikskola i Göteborg.
– Självklart känner man sig diskriminerad. Det är kränkande att bli kallad blatte, säger Farzad Morshedian.
LÄS OCKSÅ: Farzad blev kallad ”blatte” på McDonalds
Nu tar sig Göteborgs rättighetscenter mot diskriminering upp fallet, en ideell organisation med jurister som engagerar sig i diskrimineringsfall.
– Det som ligger närmast till hands är väl trakasserier i rättslig mening men det kan också röra sig om diskriminering. Om vi går vidare kommer vi också kontakta McDonalds, säger Erik Mägi och berättar att de kommer träffa Farzad Morshedian inom kort för att diskutera hur man kan agera.
Enligt Erik Mägi faller ett stort ansvar på näringsidkaren. Det går inte bara att se den här typen av händelser som enskilda fall.
– Det juridiska ansvaret ligger alltid på bolaget eller näringsidkaren. De är ansvariga för vad de anställda gör, om en anställd på ett företag trakasserar eller diskriminerar.
Förra året engagerade sig rättighetscentret mot diskriminering i en av de arbetslösa som gick en bussteoriutbildning i Arbetsförmedlingens regi där lärare ägnade stora delar av lektionstiden åt rasistiska utfall och resonemang. I det fallet, som rörde Grönlunds trafikskola i Göteborg, nåddes nyligen en uppgörelse.
Och trafikläraren fick gå.
I de uppemot 25 minuter långa monologerna inför klassen, som till stora delar bestod av arbetslösa med invandrarbakgrund, hade läraren tagit upp invandring och moskéer som ett problem.
– Det är för mycket invandrare i Sverige. Förstår du? Jag kan inte gå en meter åt ett håll så ser jag en utlänning. Jag vänder på mig. Där är en till utlänning. Var är svenskarna någonstans, de är borta. Det blir panik, sa läraren under en av lektionerna och varnade för ett förestående inbördeskrig.
I det fallet nådde rättighetscentret en uppgörelse med arbetsgivaren.
– Vi har nått en uppgörelse mellan en av studenterna och Grönlunds buss som vi är nöjda med. Klienten har gått med på att inte yppa någonting om innehållet, säger Erik Mägi.