Poseidon förtydligar riktlinjer efter anmälan om diskriminering

Efter en anmälan om diskriminering ber Poseidon sin hyresgäst ”oförbehållsamt om ursäkt”. Poseidon förtydligar även sina riktlinjer för att inte låsa in hyresgäster i lägenheter med för hög hyra. Göteborgs rättighetscenter är nöjda med att ha vunnit sitt första fall.

Mona fick avslag två gånger när hon ville byta lägenhet inom Poseidon med lägenheter hon hittat själv. Första gången i juni 2011 krävde Poseidons handläggare intyg om ekonomiskt bistånd av socialtjänsten och påpekade att Mona ”levde på andras pengar”. När Mona skaffat intyg ringde ändå handläggaren upp socialsekreteraren och ifrågasatte om intyget var riktigt, utan att meddela Mona. Efter flera veckor fick Mona avslag med motivationen att ”beaktansvärda skäl saknas” som till exempel att byta område. Mona upplevde att handläggaren var mycket otrevlig och letade efter anledning att ge avslag för att Mona är arab och inte pratar så bra svenska. Andra gången i januari 2012 ansökte Mona om byte till annat område. Denna gång fick hon avslag för att hon varit sen med hyran trots att den nya lägenheten hade lägre hyra. Hyresförseningen hade dessutom skett redan april 2011. Hennes vän som pratar flytande svenska ringde Poseidon anonymt med samma fråga och fick då höra att hon visade god vilja att ordna sin ekonomi när hon ville byta till lägre hyra.

– Jag tycker att handläggaren var rasistisk, säger Mona. Om det hade handlat om min sena hyra så kunde hon ha sagt nej för det första gången så hade jag sluppit hålla på. Men jag visste inte att jag hade rättigheter att slippa bli behandlad så här.

Mona sökte tillsammans med sin vän upp Göteborgs rättighetscenter (GRC) för att få hjälp att anmäla Poseidon för diskriminering. GRC påpekade handläggarens icke-professionella bemötande och att Poseidon kan ha gjort sig skyldig till etnisk diskriminering. I sitt svar erkänner Poseidon huvudsakligen det Mona beskriver och ber henne ”oförbehållsamt om ursäkt”. Poseidon säger även att anmälan lett till att de förtydligat sina riktlinjer. Betalningsanmärkningar kommer inte längre vara ett hinder för interna direktbyten till lika eller lägre hyra. Mona kommer att kunna få godkänt om hon igen ansöker igen. De nya riktlinjerna kommer även innebära möjligheter för andra hyresgäster som sitter fast i en lägenhet med för dyr hyra.

– Tyvärr är det alltför vanligt att bostadsföretag behandlar sina hyresgäster nedlåtande, säger Göteborgs rättighetscenters jurist Erik Mägi. Du är i en särskilt utsatt situation om du både får bistånd från socialen och dessutom inte talar god svenska. Men vi är mycket nöjda med att Poseidon nu tar sitt ansvar och ber om ursäkt. Med tydligare riktlinjer är risken mindre att hyresgäster får olika bemötande i samma frågor.

Göteborgs rättighetscenter (GRC) är Göteborgs nya antidiskrimineringsbyrå. Vi arbetar med rådgivning, utbildning och opinionsbildning. Vårt syfte är att verkar för de mänskliga rättigheterna samt ett samhälle präglat av mångfald och respekt för människors olikheter, fritt från förtryck, fördomar och diskriminering. Vi utgår ifrån ett intersektionellt perspektiv för att synliggöra och påverka diskriminerande och förtryckande maktstrukturer i samhället.

Artikel på Nyheter P4 Göteborg: Nekades byta lägenhet – Poseidon ändrar reglerna