Diskriminering

Vad är bristande tillgänglighet?

Vad är bristande tillgänglighet?

Skyddet mot bristande tillgänglighet omfattar endast personer med funktionsnedsättning. Förenklat innebär tillgänglighet att en person med funktionsnedsättning kommer i en jämförbar situation med personer utan funktionsnedsättning.

Bristande tillgänglighet kan innebära olika saker beroende på vilken typ av verksamhet det är. Det gemensamma är att en person med en funktionsnedsättning missgynnas för att rimliga åtgärder för tillgänglighet inte har gjorts.

Diskrimineringsförbudet gäller på alla samhällsområden förutom när någon hyr ut eller säljer bostäder. Privatpersoner som säljer varor och tjänster omfattas inte heller av förbudet. Undantag görs också om mer omfattande åtgärder än de krav som ställts i ett bygglov krävs i en fastighet där handel med varor och tjänster sker.

Exempel på missgynnande av en person med funktionsnedsättning:

  • när någon exempelvis går miste om en förmån, upplever obehag eller på något annat sätt hamnar i ett sämre läge. Det avgörande är att personen drabbas negativt.
  • när en verksamhetsutövare inte har gjort åtgärder för tillgänglighet, eller om åtgärderna är otillräckliga

 

Krav på ”skäliga åtgärder”

Enligt diskrimineringslagen ska skäliga tillgänglighetsåtgärder genomföras. Vad som är skäligt avgörs genom en helhetsbedömning i varje situation. 

Skäliga åtgärder handlar främst om stöd i olika former; personlig service, information, kommunikation men även om fysisk miljö. 

Utgångspunkten vid bedömningen är de krav på tillgänglighet som gäller enligt de lagar och regler som finns för verksamheten. Många verksamheter behöver ofta bara genomföra enklare åtgärder utöver dem.Vid bedömningen tas det också hänsyn till:

  • de ekonomiska och praktiska förutsättningarna hos verksamheten
  • hur varaktig och omfattande relationen är mellan verksamheten och den enskilda personen
  • andra omständigheter av betydelse, till exempel att många personer kommer gynnas av åtgärden

 

Några exempel på skäliga tillgänglighetsåtgärder:
  • att ta bort trösklar eller ordna en ramp
  • att erbjuda en anställd hjälpmedel på jobbet
  • att ge stöd i undervisning
  • att erbjuda olika sätt att ta kontakt med verksamheten
  • att personal erbjuder hjälp med bagage, plocka varor, ledsagning
  • att ge information i alternativa format, exempelvis större text och  inläst

GRC erbjuder skräddarsydda utbildningar om icke-diskriminering och aktiva åtgärder.
Välkommen att kontakta oss för att diskutera upplägg! utbildning@gbgrc.se